Den nya tidens state of retail marketing ligger i berättelsen

24 november 2020
Mikael Barani

Varje dag skriver vi en ny sida på den berättelse som är vårt liv. Ofta är det stillsamma berättelser där vardagliga händelser varvas med tankar och funderingar kring livet. Ibland händer det omtumlande saker och plötsligt fyller vi sida efter sida under denna intensivare period.

Frågan är förstås hur vi vill att vår berättelse ska se ut den dagen vi tackar för oss själva och lämnar jordelivet bakom oss?

En reklamfilm om ditt liv

För vår berättelse är vårt arv. Det är också den berättelse som våra barn, barnbarn och dem som kommer efter oss kommer att berätta om oss. Det kan komma att inspirera, skrämma eller på något annat sätt påverka dem som kommer efter oss.

På samma sätt fungerar reklambranschen där det är just berättelsen och sammanhanget som skapar incentiv till att agera som konsument. Företag som Encode går igenom the state of retail marketing och berättar att det just handlar om att skapa en story kring produkten eller tjänsten. Att endast presentera pris och produkt är numera passé.

Tänk själv tillbaka när du såg på en reklamfilm senast. Är det inte så att det ofta formuleras ett scenario, ibland med ett problem som ska lösas?

Eller så kommer det ett påstående som du som recipient, mottagare, nästan omedelbart tar ställning till.
Det är såhär man bygger effektiv marknadsföring som säljer.

Så om du skulle vilja sälja ditt liv till dig själv? Hur skulle du då vilja att reklamen såg ut?

Garanterat vill du framställa en person i reklamen som följer sina drömmer och strävar efter att bli en bättre människa. Hur du nu definierar ”drömmar” och ”bättre människa” är förstås upp till dig själv. Alla har vi olika visioner kring vad vi vill uppnå med våra liv.

Poängen är den att faktiskt ta och definiera dessa saker. Annars flyter livet förbi.