Kundlojalitet – en relation

24 maj 2022
william eriksson

editorial

Att skapa en kundklubb till ditt företag och locka kunder genom erbjudanden och rabatter är ett bra sätt att utöka verksamheten. Det måste vara lätt att gå med i din kundklubb och det ska helst ta max en minut så att kunden inte riskerar att ångra sig eller tappa tålamodet. 

Det är en fördel om själva inträdet i kundklubben kombineras med ett erbjudande eller en present. Vem gillar inte att få med sig något extra hem? Det ska kännas som att man som kund faktiskt har tjänat på att handla.

Att ligga steget före

Om du har ett riktigt bra erbjudande för nya medlemmar lär inte kunderna tveka och ditt kundunderlag ökar i strid ström. Svårigheten ligger i att behålla kunderna. Kundlojalitet är inte alltid given, många kunder vänder kappan efter nya erbjudanden utan att tveka. 

Här gäller det att du är steget före och ger dem anledning att vara trogna. Det kan du göra genom att uppfylla deras förväntningar innan de ens själva vet att de har några. Att uppfylla en kunds förväntningar behöver inte vara så svårt som det kan verka, det krävs bara uppfinningsrikedom, en bra strategi och planering.

 

kundklubb 

Någon att lita på

Det viktigaste för de flesta människor är relationer. Därför är det en bra idé att bygga på goda relationer som kunden vill behålla. En god kundrelation kan vara många olika saker. Det kan vara butiksbiträdet som ser vad du passar i och föreslår en vacker klänning när du ändå ska prova ett annat plagg. 

Det kan också vara ett generöst bemötande om du behöver reklamera en vara. Det kan vara ett gratisprov på vegantvål eftersom man har lagt märke till att just du gillar naturlig hudvård. Det är bara fantasin som sätter gränser. Med vänlighet, kreativitet och fokus kan du skapa en verksamhet att lita på.